Cyfryzacja w administracji publicznej przyspiesza
- Coraz więcej usług jest wprowadzanych do internetu
- Od 2018 r. do użycia wejdą e-paragony, trwają też prace nad automatycznymi fakturami.
- Kolejnym krokiem jest społeczeństwo cyfrowe.
E-PITy, profile zaufane i nadchodzące e-paragony świadczą o tym, że cyfryzacja w Polsce przyspiesza – uważa prezes European Fintech Forum Maciej Krzysztoszek.
Prezes European Fintech Forum ocenia, że od pewnego czasu cyfryzacja w Polsce przyspiesza, zwłaszcza w administracji. Uruchomione w 2008 roku e-PiTY, czyli rozliczenia podatkowe w formie elektronicznej, co roku składa przez internet około 8 mln Polaków. Poszerza się też zakres usług i spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego w systemie ePUAP. Polacy mają już przeszło milion takich kont.
Prezes European Fintech Forum prognozuje, że administracja i usługi będą coraz wyraźniej zmierzać w kierunku cyfryzacji. Już w tej chwili prowadzone są pilotażowe programy dotyczące np. eDokumentów, co ma w przyszłości całkowicie wyeliminować konieczność noszenia ze sobą dowodu osobistego albo posiadania dokumentów w formie papierowej. W urzędzie wystarczy telefon komórkowy, żeby autoryzować dostęp do dokumentów zapisanych w centralnym rejestrze administracji.
– Myślę, że następnym, bardzo wyraźnym trendem będą działania na rzecz społeczeństwa cyfrowego. Coraz więcej czynności będziemy wykonywać w internecie bądź elektronicznie. Mówi się, że będziemy mogli rejestrować dzieci przez internet, więc zanim kobieta wyjdzie ze szpitala po urodzeniu, będzie mogła już zarejestrować razem ze swoim partnerem dziecko, korzystając z automatu wstawionego w szpitalu. Będziemy podążać w tym kierunku: ułatwienia życia i przyspieszenia pewnych procesów, które nie wymagają zaangażowania czynnika ludzkiego – mówi Maciej Krzysztoszek.
– Cyfryzacja postępuje nie tylko w administracji, ale też w B2B. Ministerstwa Rozwoju i Cyfryzacji podjęły już prace na rzecz wprowadzenia e-faktur, rozumianych nie jako skan wysyłany e-mailem, ale automatyczny proces. Dane są po prostu wprowadzane i wysyłane automatycznie do kontrahenta – mówi Maciej Krzysztoszek.
– Od pewnego czasu cyfryzacja w Polsce przybrała na sile. Pierwsze oznaki mieliśmy w 2008-2009 r., kiedy pojawiły się elektroniczne PIT-y. Trochę się zachłysnęliśmy ich popularnością, ale w międzyczasie niewiele się działo. To się teraz zmienia i coraz więcej usług jest wprowadzanych do internetu – przekonuje Maciej Krzysztoszek.
– Profil zaufany cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 8 milionów. A od 1 stycznia 2018 roku w Polsce będą dostępne e-paragony – zauważa.
E-paragon dla klientów oznacza koniec problemów ze zgubionym albo nieczytelnym potwierdzeniem zakupów. Dotychczasowe paragony, zgromadzone w jednym miejscu, będzie można przejrzeć na komputerze albo w komórce. Każdy z nas będzie mógł je otrzymać oprócz zwykłego paragonu. Jeśli zażyczymy sobie e-paragonu, sprzedawca wyśle go do centralnego repozytorium, a następnie trafi on do naszej aplikacji w telefonie albo na e-maila. Od 2018 r. kasy z papierowymi paragonami będą stopniowo wycofywane.
– Cyfryzacja postępuje nie tylko w administracji, ale też w B2B. Ministerstwa Rozwoju i Cyfryzacji podjęły już prace na rzecz wprowadzenia e-faktur, rozumianych nie jako skan wysyłany e-mailem, ale automatyczny proces. Dane są po prostu wprowadzane i wysyłane automatycznie do kontrahenta – mówi Maciej Krzysztoszek.
Cashless i paperless
Kolejnymi widocznymi trendami są cashless i paperless, czyli mniej gotówki i mniej papieru w obrocie.
– Urząd miasta w hiszpańskiej Walencji ograniczył użycie papieru, wdrażając ideę paperless i dzięki temu zaoszczędził 500 mln euro w ciągu niespełna roku. To są duże kwoty i realne oszczędności – podkreśla Maciej Krzysztoszek.