Zgubiłeś dowód osobisty? Natychmiast go zastrzeż
“Kradzione oryginalne dokumenty albo te podrabiane, ale z wykorzystaniem prawdziwych danych, to w dalszym ciągu poważne zagrożenie dla całej gospodarki i dla banków oraz różnych firm wykorzystujących dokumenty do weryfikacji tożsamości klientów. Dokonanie ich jak najszybszego zastrzeżenia w sytuacji ich utraty jest kluczowe w całym systemie ochrony przed wyłudzeniami” – podkreśla prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.
Ważne jest to, jak zachowa się osoba, która dokumenty utraciła – tj. czy i jak szybko dokona zastrzeżenia w Systemie Dokumenty Zastrzeżone.
Jak działa System Dokumenty Zastrzeżone?
System Dokumenty Zastrzeżone ZBP to baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy – nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba zrobić natychmiast, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.
Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży dokumentów?
Utracone dokumenty należy najpierw zastrzec w banku – to kilkanaście tysięcy placówek w całym kraju. Powiadomić Policję – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży. Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówki konsularnej i wyrobić nowy dokument.