Dojrzali i bezpieczeństwo w internecie
Rezultaty badania przeprowadzonego wśród przeszło 12,5 tys. respondentów na całym świecie są dość niepokojące. Okazuje się bowiem, że starsze pokolenie to bardzo atrakcyjny kąsek dla cyberoszustów. Dlaczego? Otóż pokaźna rzesza osób z tej grupy wiekowej robizakupy online, korzysta z bankowości elektronicznej i komunikuje się z najbliższymi, a wszystko to bez zapewnienia sobie minimum skutecznej ochrony.
Wprawdzie osoby w tym wieku są skłonne instalować oprogramowanie bezpieczeństwa na swoich komputerach, to już w dużo mniejszym stopniu mają zwyczaj chronić swoje urządzenia mobilne czy modyfikować swoje zachowanie online, aby zapewnić sobie większe bezpieczeństwo. Na przykład, rzadziej niż inne grupy wiekowe ustawiają wysoki poziom prywatności na portalach społecznościowych i w przeglądarkach (30% w porównaniu do 38% dla wszystkich respondentów). Ponadto nie korzystają z funkcji bezpieczeństwa, jakie oferują im urządzenia (takie jak „znajdź moje urządzenie”) oraz z połączeń VPN. Liczba użytkowników z badanej grupy wiekowej, którzy wykorzystują takie funkcje, wynosi odpowiednio 28% i 10%, podczas gdy dla użytkowników ze wszystkich grup wiekowych — 42% i 16%. Przed wysyłaniem informacji tylko 35% sprawdza je dwukrotnie.
Osoby ze starszego pokolenia wykorzystują internet do wielu celów, tym samym zwiększają ryzyko, że staną się celem cyberprzestępców, jeśli nadal będą łączyły się z Siecią bez zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa. Internet służy im do komunikowania się z innymi — 94% osób w wieku 55+ wysyła regularnie e-maile. Przy pomocy Sieci wykonują również codzienne zadania. Ta grupa wiekowa jest bardziej niż inne skłonna do przeprowadzania transakcji finansowych za pośrednictwem internetu – 90% osób w wieku powyżej 55 lat robi zakupy online i korzysta z bankowości internetowej (dla porównania, średnia dla użytkowników wszystkich grup wiekowych wynosi 84%).
Mimo to jedynie połowa osób w wieku 55+ (49%) martwi się swoją podatnością na zagrożenia, kupując produkty online, a ogromna większość (86%) nie wierzy, że stanowi cel cyberprzestępców. Niepokojące jest również to, że cztery na dziesięć osób (40%) naraziło się na ryzyko, ujawniając dane finansowe w domenie publicznej (dla porównania, średnia dla wszystkich grup wiekowych wynosi 15%).
Brak świadomości dotyczącej cyberbezpieczeństwa sprawia, że osoby w wieku powyżej 55 lat są w mniejszym stopniu przygotowane na niebezpieczeństwa czyhające w świecie online. W efekcie pokolenie to staje się celem cyberprzestępców. Z raportu wynika, że 20% internautów posiada starszych krewnych, którzy zetknęli się ze szkodliwym oprogramowaniem, a 14% posiada starsze osoby w swojej rodzinie, które nabrały się na fałszywe loterie internetowe i inne podobne oszustwa. Ponadto 13% może wskazać na starszych krewnych, którzy ujawnili online zbyt wiele informacji osobistych o sobie, a 12% — takich, którzy padli ofiarą oszustwa internetowego, zobaczyli nieodpowiednie/wulgarne treści lub komunikowali się z potencjalnie niebezpiecznymi nieznajomymi online.